среда , 22 новембар 2017
НАЈНОВИЈЕ

„Величанствени стил брутализма“ Аните Мекине представљен љубитељима фотографије у Грачаници

Управо отворена изложба у Дому културе у Грачаници под називом „Величанствени стил брутализма“ аутора Аните Мекине, вратила нас је у, не тако давну, прошлост. Старије генерације познавале су велики број споменика који су се нашли на фотографијама ове изложбе. Знали су тачно где се налазе, коме су посвећени, како се зову. Млађе генерације не познају ове споменике. Споменике бивше Југославије, који су углавном настали након Другог светског рата. Старији су их запоставили, млађи скоро да и не знају шта представљају, али ти и такви споменици којих има у скоро сваком месту на простору целе бивше Југославије, привукли су пажњу Аустралијанке Анике Мекине, која је почела да их обилази и фотографише апаратом Rolleiflex из 1965. године.

Како сама каже, заљубљена је у Балкан и у Косово, а оно што је приметила приликом својих обилазака споменика широм бивше Југославије је да су усамљени, да их скоро нико не обилази и да нису туристички искоришћени.

– Гајим посебну љубав према овим споменицима. Они се одлично употпуњују и са апаратом с којим сам радила, у црно-белој техници. путовала сам широм бивше Југославије, а овакав подухват помогао ми је да осим споменика, упознам и целу регију, али и људе који тамо живе – рекла је Анита Мекина на отварању.

Анита Мекина се бави истраживањем Балкана још од краја деведесетих година. На универзитету у Мелбурну стекла је звање доктора наука из области међународне управе на Косову. Од када је дипломирала Анита ради у области залагања иистраживања питања мањина у Европи. Тренутно живи у Приштини. Анита се посебно фокусирала на фотографисање грубог стила архитектуре и градње из југословенске епохе, при чему је посебно занимају споменици у име сећања на други светски рат.  

Комплекс на Тјентишту, Споменик Стевану Филиповићу у Ваљеву, споменик Братства-Јединства у Приштини, Камени цвет у Јасеновцу, Илинден у Крушеву, Бубањ у Нишу – само су неки од споменика који су Анити били инспирација за фотографију. На изложби једино нису заступљене фотографије споменика из Словеније.

О изложби, али и споменицима Народно-ослободилачког рата (како смо у време социјализма називали Други светски рат) говорио је историчар Александар Гуџић.

– Уметност је стављена у функцију конунистичке идеологије у периоду након Другог светског рата и имала је задатак да помогне у стварању новог човека – рекао је Гуџић.

Чињеница која привлачи пажњу, а која је многима мање позната јесте да је након рата 1999. године на простору Косова и Метохије порушено и доста споменика из овог периода.

– Ратови за друго разбијање Југославије 1991 – 1999 донели су уништавање и ових споменика. У нашој околини су након рата 1999.  нестали су споменици у Витини, Србици, Ђаковици, Истоку и на другим местима. Ипак они највећи и монументални су преживели и задовољство је да их вечерас посматрамо кроз објектив једне непристрасне жене која им се враћа и показује да су преживели и идеологију и ратове – додаје Гуџић.

Изложбу је отворио Никола Петровски.

Споменици који подсећају на једну борбу, за једну идеологију, макар била и погрешна, свуда су око нас. Пролазимо поред њих, а скоро да их и не примећујемо. Анити из Аустралије они су привукли пажњу, она их је приметила и заволела. Можда је и то једна лекција.

Погледајте и ...

Глумци АП „Јанићије Поповић“ добили награду ФЕДРАС-а

АП „Јанићије Поповић“ Дома културе „Грачаница“ на Фестивалу драмских аматера села Србије ФЕДРАС у Малом Црнићу за представу Кући“ одлуком …