Главна / Вести / Косово и Метохија / Цивилно друштво против, а посланици подељени око увоза старих возила

Цивилно друштво против, а посланици подељени око увоза старих возила

Парламентрана Комисија за економски развој Косова почетком прошле недеље усвојила измене Нацрта закона о возилима, у који је уврштен и амандман по којем возила која се увозе могу да буду стара и до 15 година, а не 10 година, како је одређено актуелним Законом, који је ступио на снагу јануара ове године.

Један је број косовских посланика опозиције, пред којим ће се такође наћи овај Нацрт закона за гласање, изнео став да је за доношење такве одлуке неоходно размишљати у три правца: колико оваква одлука може утицати на животну околину, на социјално стање грађана и њихову безбедност.

Одлуку парламентаре Комисије о увозу возила, подржавају посланици партија на власти, а оштро је реаговало цивилно друштво, али и Министарство за инфраструктуру, представници Привредне коморе Косова, као и међународни представници на Косову.

Наталија Апостолова, шефица Канцеларије ЕУ на Косову је истакла да је разочарана одлуком Комисије за економски развој, јер ће она директно утицати на загађење ваздуха на Косову и да је она у супротности са циљевима ЕУ.

“Одлука Комисије је против Закона о заштити ваздуха од загађења и у супротности за Резолуцијом Скупштине око загађења ваздуха, усвојеној фебруара ове године, као једног од највећих приоритета на националном ниву”, истакла је поред осталог у реаговању Апостолова.

Немачки амбасадор на Косову Кристиан Хелдт се придружио овим критикама и истакао да “би Косово било боље са модерним аутомобилима, чак да тежи хибридним или електричним возилима”.

Шеф парламентарне групе Демократске партије Косова (ДПК) Мемљи Краснићи је одбацио ове критике.

“Разочаран сам двоструким стандардима, поштована амбасадорко! Молим вас конкретно кажите који правилник ЕУ или одлука спречава увоз возила старијих од 10 година. Амандмани на које се осврћете такође одређују да сва увезена возила треба да буду сертификована са стандардом емитовања ‘Еуро 4’, што је у складу са правилима ЕУ”, реаговао је Краснићи и додао да, на пример, коришћење угља за грејање више загађује околину него возила, као и да не могу сви на Косову да возе нове аутомобиле.

Ипак, Мимоза Кусари Љиља, посланица Алтернативе за Косово и члан Комисије за економски развој је истакла да увоз возила старијих од 10 година доводи у опасност живот грађана.

“Без обзира што се посланици позивају на стандард ‘ЕУРО’, ми повећавамо загађење и количину инертних отпада или гвожђа”, истакла је Кусари и додала да то неће утицати позитивно ни на здравље грађана ни на косовску привреду.

“У земљама где теже очувању амбијента редукују се возила уопште. Подржавају се бицикл, електрични мотори и друге форме превоза”, рекла је она.

Косовски Центар за заступање и развој у својој анализи наводи да би евентуално усвајање Закона у скупштини омогућило и увоз возила са стандардом “Еуро 3”, који емитују троструко више оксида азота, десет пута више честица прашине и 30 одсто више моноксид карбоната него возило старо 10 година.

Бивши шеф Института за напредне студије (ГАП) Агрон Демаи сматра да се инсистира на промени Закона о увозу возила јер је од јануара месеца увезено нешто преко осам хиљада возила мање него у истом периоду прошле године.

“То значи да су Компаније за хомологацију, које држе монопол, а које већ девет година послују са губитком од милион евра годишње, изгубиле 40 одсто прихода.

С друге стране, Комисија за буџет и финансије је пре неколико дана већином гласова одбацила Нацрт закона о увозу возила старијих од 10 година. Члан ове Комисије Насер Османи је констатовао да би одлука о увозу возила старијих од 10 година отежала путни саобраћај и да логика да Косово постане депонија гвожђа није добра. Члан Комисије Дардан Мољићај је мишљења да ова идеја није у јавном интересу, већ да интерес могу да имају “поједини званичници или увозници аутомобила”. Председник Комисије за буџет и финансије Љумир Абдиџику је предложио да ако је циљ да се помогне грађанима, онда треба смањити трошкове увоза, а не увозити стара возила.

Иначе, према подацима Косовског центра за возила фебруара ове године на Косову је саобраћало 358,855 транспортних возила, од којих је 80 одсто путних.

Сматра се да просечна старост аутомобила износи између 14 и 18 година.

Гласноговорник Царина Косова Адриатик Ставиљеци је изјавио да је од почетка године увезено 8,479 старих и нових возила, што је мање у односу на прошлу годину за 36 одсто. У овом контексту Ставиљеци наводи да је од царинских такси прикупљено 26,3 милиона евра за разлику од прошле године када је прикупљено укупно 32,2 милиона евра.

Иначе, тешка и лака транспортна возила углавном се увозе из Немачке, чак 70 одсто, затим Француске, Румуније, Јапана, Шпаније, али и других земаља.

KosovaLive – Виолета Ороши Беришај

 

“Овај пројекат је финансиран преко гранта Америчке Амбасаде у Приштини.
Мишљења, ставови и закључци или препоруке садржане овде припадају
аутору(има) и не изражавају неопходно ставове Стејт Департмента”.

 

 

Check Also

Петар Петковић: Фон Крамон покушала да од Срба са КиМ направи легитимне мете у које је дозвољено пуцати

Нескривена албанска лобисткиња Виола фон Крамон покушала је вечерас да од Срба са Косова и …