Школе на Косову и Метохији симбол заједништва и традиције
Упркос многим тешкоћама, школе на Косову и Метохији и данас улажу велике напоре у образовање и васпитавање нових генерација српског народа на овим просторима.
Основна школа “Петар Кочић” у Брњаку обележила је протекле године 12 деценија постојања и рада, што је чини једном од најзначајнијих образовних институција у Ибарском Колашину, чија је улога у образовању непроцењива. Кроз деценије, ова школа је била место не само стицања знања већ и очувања традиције и културног идентитета овог краја.
Настала пре више од једног века, ова установа је и сведок великих промена које је претрпео брњачки крај свих тих година, али њен задатак данас је исти као и онда када је основана – школовати нове генерације ученика који живе у Брњаку и околним местима, васпитавати их и пружити одличну припрему за даља усавршавања. Стручни кадар с директором Бобаном Божовићем на челу продужава и наставља традицију образовања и писмености на овим просторима.
Школа је почела са радом давне 1901. Нова зграда од тврдог материјала, завршена 1903, важила је, у то време, за најбољу колашинску школу. Највећа заслуга за подизање, градњу и отварање школе припала је управо њеном првом учитељу Јордану Божовићу. Прва велика промена у новијој историји школе догодила се 1960, кад је осмогодишња школа прешла у Анско Поље (у долини Ибра) због изградње магистралног пута, а четвороразредна је остала на Крњу. У Анском Пољу школа је радила до 1977, кад је стварањем Газиводског језера потопљена стара зграда и изграђена савремена велика школска зграда на терену изнад некадашње.
,,Осмогодишња школа је у то време добила назив који с поносом носи и данас – Основна школа “Петар Кочић”,” објашњава Божовић.
Упркос многим тешкоћама попут исељавања становништва, материјалних проблема и ратних околности, школа у Брњаку и данас улаже велике напоре у образовање и васпитавање нових генерација.
,,Школу похађа 54 ученика, у Брњаку и истуреним одељењима Бубе, Бање и Лучка Река. Школа се налази на преко 800 метара надморске висине, те имамо отежане услове, због чега формирамо одељења с мање ученика. Што се тиче средстава за рад, захваљујући Министарству просвете, добили смо рачунаре и сву потребну опрему, али нам једино столарија од настанка школе није промењена”, истиче директор.
Школа обележава сва дешавања која је прописало Министарство просвете, има свој сајт и Фејсбук страницу. Организоване су и секције попут хора и литерарне секције, а у плану је и шаховска.
,,С обзиром на то да сам председник Шаховског савеза Косова и Метохије, потрудићемо се да ангажујемо што више деце и направимо шаховску секцију. Подржавам иницијативу да се шах врати у школе. Он би пробудио код деце и такмичарски дух и машту и размишљање”, поручује Божовић.
Део редакције Борбе присуствовао је обележавању Савиндана 27. јануара у овој школи, где су их срдачно дочекали и угостили директор и запослени, као и ученици. Школска слава обележена је културно-уметничким програмом, уз присуство запослених, ученика и родитеља. Том приликом директор школе уручио је Андрији Јоргићу, директору “Борбе”, поклон – ручно прављену макету Манастира Брњак, као знак сећања на посету школи која је симбол повезаности и заједништва у овом делу Косовског Поморавља.
Извор: Борба; Фото: Борба